26.03.2017 12:01


Do vlastního obalu si zákazníci nakoupí i v Brně

Autor: Michaela Kolková | Kurz: Stisk | Kategorie: Zpravodajství

I Brňané mohou navštívit několik prodejen, kde si suroviny naváží do vlastních nádob a odnesou si je s sebou domů. Fenomén bezobalového nakupování začíná být mezi částí spotřebitelů populární, u jiných se naopak s úspěchem nesetkává. Přestože je nákup potravin do vlastních obalů často vnímán jako nepohodlný, u některých surovin se může vyplatit.

Některé potraviny lze sehnat bez obalu levněji.

Brno – Značnou část vyprodukovaného odpadu lidskou společností tvoří vyhozené obaly. Většina zboží, které si lidé v obchodech koupí, je zabalena. Avšak často zbytečně. Že se dá nakupovat i bez plastových folií a hliníkových konzerv, dokazují neustále přibývající bezobalové obchody po celém světě. Potraviny na váhu si mohou zakoupit už i Brňané, a to například ve dvou pobočkách zdravé výživy Brána ke zdraví, v bezobalové prodejně Haná, která se specializuje na rýži, luštěniny a cukr nebo v Čočkově BioJarmarku.


Nakupovat do vlastních obalů lidé nemusí jen ve speciálních prodejnách. Využít mohou také farmářské trhy, malé samoobsluhy nebo pekařství. Možnost získat lokální potraviny bez obalu nabízí i Biobanka hnutí Brontosaurus. Ta nefunguje jako běžný obchod a její členové platí roční poplatek ve výši sto korun. „Lidé si zde vypomáhají s dodáváním potravin a jiných výrobků. Dozvídají se o nás od svých známých. Biobanku totiž nijak nepropagujeme a hlavně nejsme klasický obchod. Otevřeno máme jen dva dny v týdnu po dobu asi dvou hodin, a co se týče nakupování, je to u nás takový risk. Záleží na tom, co farmář dovezl a co ne a kolik toho máme zrovna na skladě,“ vysvětlil jeden ze správců Biobanky, který si nepřál být jmenován.


O tento netradiční způsob nakupování jeví zájem zákazníci všech věkových kategorií. „Věkově je to u nás tak půl na půl. V pátek chodí kdokoliv, mladí i staří. V pondělí ráno zase hlavně starší lidé, hladoví studenti většinou přijdou až večer,“ uvedla majitelka nově otevřeného bezobalového obchodu Haná Hanaa Khodabocus. Častým důvodem pro bezobalové nakupování je snaha omezit produkci vlastního odpadu a tím i snížit zátěž na životní prostředí. „Nakupuji bezobalově, protože tím chci zmenšit svou spotřebu. Plastové obaly nejsou pro uskladnění potravin často vůbec zapotřebí, proto jsem ráda, když si můžu zajít do prodejny se svojí vlastní nádobou a můžu ji používat pořád dokola,“ řekla zákaznice bezobalových obchodů Michaela Špringlová. Dalším důvodem může být i to, že některé potraviny jsou bez obalu levnější. Například půl kila třtinového cukru zákazník běžně sežene za více než třicet korun, zato bez obalu jej může sehnat až o deset korun výhodněji.


Ve filosofii bezobalového nakupování však spousta lidí nevidí smysl a považuje jej za méně pohodlné. „S většinou balených potravin jsem spokojený, tak nevidím důvod k tomu, abych si je chodil vážit a nosil si s sebou do obchodu krabičku. Navíc, když si je hned vedle můžu koupit zabalené,“ podotkl student František Kubíček. Nevýhodou pro běžného spotřebitele může být i problém sehnat kosmetiku nebo mléčné výrobky, především mléko a jogurty. Ty se v obalu prodávají téměř vždy. „Myslím si, že bezobalové obchody jsou u nás teprve v počátcích. Ale za pár let by nemusel být problém získat tímto způsobem i další potraviny,“ doplnila Špringlová.


Přestože někomu připadá přinášení vlastních nádob obtěžující, většina zákazníků bezobalových obchodů si je do obchodu nosí. Pokud si zákazník obal zapomene, často si v obchodech může koupit sáček z recyklovaného papíru. „Hodně zákazníků si své nádoby nosí, překvapivě většinou mladí lidé. Nejčastěji si suroviny dávají do uzavíratelných misek, skleniček nebo plátěných pytlíků,“ dodala Khodabocus.


Do všeobecného povědomí vešlo bezobalové nakupování především díky hnutí zero waste, neboli život bez odpadu. Podle jeho nepsaných pravidel by měl člověk žít tak, aby co možná nejvíce omezil produkci svého odpadu a zároveň předcházel  jeho vzniku. Přední osobností životního stylu zero waste je Bea Johnson, která o životě bez odpadu vydala knihu Zero Waste Home. Vytvořila také aplikaci Bulk App mapující obchody po celém světě, v nichž je možné nakoupit zboží bez obalu.

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.